Ett år efter att jag fick provöversättningssidor från Clare Barnes är nu Article Three tryckt och finns att köpa hos både de svenska nätbokhandlarna och Amazon. Att få hålla i en engelsk storpocket och läsa en historia som är min egen men väldigt annorlunda är galet roligt. Det har varit slitsamt och nervöst, och jag är riktigt stolt över mig själv!
Jobbet tillsammans med Clare har varit något av det häftigaste jag gjort som författare, och om ni är nyfikna på det kan ni läsa mer här. Marknadsföringsarbetet har, förvånande nog, varit nästan lika roligt.
När Tredje principen kom var det riktigt läskigt att kasta sig ut och be svenska bloggare läsa det jag skrivit. Jag hade en misslyckad relationsroman bakom mig, inga marknadsföringserfarenheter, och jag beskrev boken ”lökigt” i följebrevet, i alla fall enligt bokbloggaren Old Adult Reads Young Adult. Marknadsföringsarbetet med trilogin om Systemet har lärt mig otroligt mycket.
All den erfarenheten, och alla fina ord jag fått från den svenska publiken, gjorde att jag vågade ta steget ut i världen. När jag tog kontakt med utländska läsare som skriver om böcker på Instagram kunde jag hänvisa till svenska recensioner. De fick också läsa de första tre kapitlen som smakprov, och alla som efter det bad om att få boken skrev att den verkade riktigt bra.
Under hösten har jag låtit några svenska instagrammare som skriver om böcker på engelska läsa Tredje principen. Flera av dem föll för Ava, Levi och Leymah, och de har hjälpt mig genom att skriva om böckerna inför släppdagen. På så sätt har det skapats en pytteliten, men ändå märkbar, hype.
För mig känns det viktigt att skriva så bra böcker att läsarna inte riktigt kan släppa dem. När det händer börjar de tipsa alla de känner (för att skaffa sig fler att diskutera boken med). De blir mina ambassadörer. Jag är så glad över att det verkar fungera även med utländska läsare.
Och utomlands är allt, som vi vet, mycket större. De närmare 50 instagrammare som får böckerna just nu finns i 16 länder i fem världsdelar, och de har tillsammans ungefär 270 000 följare. Nu hoppas jag bara på att några av dem faller för historien om Systemet. Det skulle sätta igång en snöboll som kan bli redigt stor.
/Anna Jakobsson Lund
Hahahaha, visst skrev jag så en gång i forntiden! Och jag står fortfarande för det. Hade det inte varit för ytterligare rekommendationer hade jag nog inte plockat upp boken vid det tillfället vilket i sin tur visar på att det är viktigt med välformulerade följebrev, men också att man får tag på personer som engagerar sig i boken och marknadsför den i sina kanaler. Man ska aldrig underskatta sociala medier och word-of-mouth! Om nån nu undrar så är jag numera en av dem som sedan dess backat trilogin stenhårt på alla möjliga sätt, och är till och med blurbad på efterföljande böcker 🙂
Fast du ändrade dig ju och menade att båda de lökiga delarna faktiskt var sanna. 😉 Jag hittade mitt följebrev till den där relationsromanen igår, och jag måste säga att Tredje principens följebrev var en utveckling. 😀
Allt det här visar hur otroligt många hattar en måste bära som indie-förläggare, och hur det faktiskt är några som passar sämre än en Bula på midsommarfirande så där i början. Jag tar ju in experter på många områden, men just marknadsföringen känner jag handlar så mycket om att bygga relationer, och det kan jag inte lämna bort. Då får jag ta att vissa saker blir lite taffligt gjorda, fortfarande.