Sommaren är en underbar tid för läsning. Vi har valt tre boktyck var från våra Instagramkonton från perioden maj-september.
Anna Ahlund @anna.ahlund:
1. Fanart av Sarah Tregay är en romantisk och verklighetsnära highschoolberättelse om Jamie som är kär i sin ljuvliga bästis Mason, och är rädd att vänskapen ska förändras om han berättar det. Jag älskar inramningen och karaktärerna och unga vuxna-känslan, och allt tecknande, som trasslar till saker rejält.
2. Mitt hjärta går på av Christoffer Holst var en positiv överraskning, och schlurp sa det bara när jag läste den. Romantisk och fin och mysig berättelse om två unga killar i ett kyligt Stockholm, bakverk, stora halsdukar, varma ryggar, ensamhet, och att våga vara modig. Jag skulle önska att den var dubbelt så lång, gillar språket och känslan väldigt.
3. Jag ger dig solen av Jandy Nelson är bland det bästa jag har läst någonsin. BAM! Kreativitet! Förälskelse! Syskon! Formuleringar som ”prerafelitiskt hår”! Färger! Hemligheter! Och så det där fantastiska språket. Den höll mig vaken en hel natt för att jag var så orolig över hur det skulle gå. Högsta betyg.
Anna Arvidsson @ordbrodosen:
4. Jellicoe Road av Melina Marchetta. Vackert, starkt och smärtsamt om vänskap, hemligheter och människor som försvinner. Ett märkligt gängkrig på en internatskola, ett upphittat manus som kanske inte är fiktivt och trådar som skickligt vävs samman. Jag sträckläste och det var en magisk dag.
5. Jag ger dig solen av Jandy Nelson. Jag läste den dagen efter Jellicoe Road. Aldrig någonsin har jag läst två så starka böcker efter varandra. Språket! Karaktärerna! Språket! Kreativiteten! Eftersom både Anna och Anna hade läst den när jag började hade jag högt ställda förväntningar. Ändå klarade boken att … ja, skina som en sol.
6. Kodnamn Verity av Elisabeth Wein. Jag valde den som min tredje bild för att jag älskar omslaget och den somriga inramningen. Och ämnet, karaktärerna och tonen. Det är starkt och när det bränner till så bränner det ordentligt, men kanske kunde de första två tredjedelarna ha kortats ner något? Tyvärr lyckades jag ta ett uppehåll på flera veckor mitt i läsningen. Den hade både förtjänat och tjänat på att sträckläsas.
Anna Jakobsson Lund @annorlundaforlag:
7. Jag ger dig solen av Jandy Nelson. Årets bästa! Fantastiska karaktärer, underbart språk och en handling som fick mig att önska att jag var nagelbitare.
8. Odinsbarn av Siri Petersen. Ny nordisk fantasydrottning på gång. En värld där folk har svans. Där korpen är helig och mäktiga familjer styr. Mitt i allt en rödhårig tjurskalle till huvudperson. Jag älskar!
9. Röd drottning av Victoria Aveyard. Den här hade jag sett bli hyllad i otaliga Instagramflöden. Världsbygget är väldigt snyggt, men karaktärerna engagerade inte och handlingen var förutsägbar. Jag körde fast efter hundra sidor och har inte tagit mig längre.
Hösten är också en härlig läsårstid. Har du några boktips till oss?
Åh, Jag ger dig solen flög just högt upp på min att läsa lista. Intressant om Röd drottning som jag är jättenyfiken på, får se om jag vågar ge den en chans.
Själv väntar jag på fortsättningen till Gayle Formans Bara en dag, som fantasifullt heter Bara ett år, och sen har jag beställt Libba Brays Beaty Queens – som folk hypat på FB-grupperna. Livrädd för att förväntningarna är allt för höga där och för att jag älskade hennes Månskäran-trilogi.
Ja, låt ”Jag ger dig solen” flyga högt upp på listan, Jennie! Tack för dina tips – ska kika på dem!
Tack för tipsen säger jag med! Ska också kika!
Eller Just one day och Just one year (för läser dem ju på engelska)