Dialog kan vara så mycket mer än bara repliker som studsar fram och tillbaka. I våra samtal visar vi vem som bestämmer. Den som känner sig underlägsen pratar på ett sätt, den som vill styra på ett annat. Det gäller vad som sägs, hur det sägs och vem som väljer att tiga. Att lyssna på hur människor använder språket för att upprätthålla roller är spännande. I texten kan man sedan använda det för att skapa spännande dynamik mellan karaktärerna.
Ett exempel från Tredje principen: Levi och Ava börjar precis lära känna varandra. Ava är den som vet hur allting fungerar och som är trygg i miljön. Levi är osäker och står utanför. Istället för att beskriva deras förhållande kan en dialog gestalta det. I exemplet är det bara Ava som talar, men det känns ändå som om de kommunicerar med varandra.
I köket finns det knappt plats att vända sig mellan köksbänken och ett litet bord. En metallåda står på bordet, den är lika bred som Levis underarm och har ett lås i handtaget. Ava vrider cylindrarna till rätt kod och öppnar locket. På den ena sidan trängs små burkar i olika färger, svampar, penslar och pennor. På den andra sidan sitter glasflaskor i hållare tillsammans med tvättsprit, kanyler och kompresser.
”Ta frukost i kylen. Jag ska göra i ordning lite här så länge.”
Kylskåpet är nästan tomt. Det finns äppeljuice och något som visar sig vara en halv grillad höna i en kartong.
”Den där borde vara ätbar”, säger Ava utan att se upp.
Levi är inte känslig, men han luktar en extra gång i kartongen innan han sätter sig.
”Vänta lite med den”, fortsätter hon. ”Jag har en grej jag vill göra, och … Vi kan säga att det gör sig bäst på tom mage.”
Hon skrattar till och han vill inte bli rädd men det är något med det där skrattet. Att hon fyller en kanyl från en av glasflaskorna samtidigt.
”Ni är väl tuffa i Utmarkerna. Du klarar det nog.”/Anna Jakobsson Lund
Det här är ett speciellt stycke för mig för det är det allra första jag läste ur Tredje principen. Tycker verkligen om din känsla för dialog.