Jag älskar att kunna lägga ett år bakom mig och sikta på nya, roliga mål. Stora, härliga, livsförändrande mål. Såna mål där det är lätt hänt att jag tar i alldeles för mycket, tappar modet och lägger av.
För många år sedan skrev jag en bok om mål. I den beskrev jag en metod för att arbeta bättre med mål, och som en del av den myntade jag det otroligt käcka ordet ”Myrstegsmetoden”. Vad det betyder är inte så svårt att räkna ut: Skynda långsamt mot målet. Lite som att äta en elefant en tugga i taget. (Jo, djurliknelser är bra vid målarbete.)
Det allra viktigaste med metoden är att du har brutit ner ditt mål så att du vet att dina steg verkligen kommer att leda fram i tid. Om du ska skriva en roman på 80 000 ord räcker det inte med att skriva 80 ord om dagen och tro att du ska vara klar på ett år. Men bestäm dig för 500 ord om dagen, och vips, har du möjlighet att vara färdig med manuset på 160 dagar. Gott om tid för redigering och testläsning också, och du hinner garanterat klart i tid.
En annan viktig sak är att verkligen hänga i, och inte hoppa över för många dagar. Speciellt i början gäller det att vara nästan fanatisk, för att sätta rutinen. Sedan blir det som att borsta tänderna. Fast roligare.
Under julen hade jag mitt eget myr-race. Eftersom jag inte brukar få så mycket lugn och ro när vi är lediga alla tillsammans hade jag tänkt ta en skrivpaus under ledigheten. Men jag låg lite efter i planen för sista delen i trilogin om Systemet. Så istället bestämde jag mig för att skriva 500 ord om dagen. Det går faktiskt rätt fort. Och det är ju roligt att gå i mål. Och roligheter ger ny energi.
Utan att jag kände att jag ansträngde mig hittade jag till datorn vid alla tider på dygnet, och skrev upp till 2000 ord vissa dagar. Aldrig färre än 500, eftersom det var målet. Jag kom ikapp min försening och behöver inte längre känna mig stressad.
Vad har du för utmaning inför 2016? Kan någon del av den passa att bryta ner till myrsteg? Om du inte ska skriva en bok, utan istället marknadsföra den, finns tips för myrstegsmetoden vad gäller marknadsföring också hos Tidningen Chef.
/Anna Jakobsson Lund
Jag tycker att det här är en så cool metod! Att bryta upp det sådär och så bara ra-ta-ta-ta-tam. Inspirerande och klokt!
Verkligen användbart. Fint att se hur väl det funkat för dig, JL!